Tutkielma, osa 3 – CMX

En tiedä toista yhtyettä jonka musiikillisen kunnianhimon ja musiikkivideoiden välinen kontrasti olisi kautta vuosien pysynyt niin suurena kuin CMX:n. Vähemmän kauniisti laitettuna, eivät kovin hyviä ole ne videot, ellei sitten satu pitämään raikkaasta 80-lukulaisesta estetiikasta. Tämä on aina jaksanut hämmästyttää minua, koska – sanovat tiedostavat ironiapetterit mitä tahansa – yhtyeen musiikin ja Yrjänän sanoitusten mielikuvakirjo on niin laaja että sillä kuvittaisi jo useamman koko pitkän elokuvan. Hämmästyttää, vaikka yhtyeen ura on jo niin pitkä että aika paljon voi antaa anteeksi.

Uskoisin että Aamutähden video riittää välittämään olennaisen.

Jos ei riitä, niin aina voi jäädä pohtimaan Melankolian kantaa-ottavuutta. Tai katsoa CMX:ää kävelemässä, puistossa tai jäätyneellä järvellä, ehkä, tai jotain.

Onneksi viimeisen parin vuoden aikana on voinut havata jonkinlaista kehitystä. Auringon Kultainen Kaupunki ei ole kappaleena kauhean kummoinen, mutta videossa alkaa näkyä jo vähän kunnianhimon ja budjetin sekoitusta. Ja jos lainaa inspiraatiota, keksin monta huonompaakin lähdettä kuin Toolin.

Mutta, mutta. Iäti-albumiin Linnunrata-video rikkoo kaavan komeasti. Siinä on tarina, mietitty värimaailma ja ennen kaikkea käsittämättömän karismaattinen pääosan esittäjä (joka muuten löytyy myös Chisun Sabotagelta).

No, okei, Punainen Komentaja on kanssa hyvä. Mutta se on scifiä ja minä olen jäävi.

This entry was posted in Ihmelapsen viimeiset hetket and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.